GIFjes uitleg

Instagram GIFjes uitleg

Hier vind je alle informatie om zelf GIFjes te uploaden naar Giphy en hoe je GIFjes op afstand opneemt.

GIFjes uploaden naar Giphy

Wat tof, jouw GIFjes zijn klaar en kunnen meteen op Giphy worden aangemeld! Als jij je houdt aan dit stappenplan moet dat helemaal goedkomen.

Gemiddelde goedkeurtijd voor account verificatie: 1 tot 2 dagen

Gemiddelde tijd zichtbaar worden van de GIFjes op Instagram na verificatie: maximaal 24 uur

We gaan eerst een account aanmaken op de website Giphy, en dat account daarna laten goedkeuren tot Brand Account. Zie een Brand Account als een verified account. Zo’n account kan zijn GIFjes zichtbaar maken op bijvoorbeeld Instagram en Snapchat. Het goedkeuren van een Brand Account duurt altijd even. Wanneer je al een bestaand en goedgekeurd Brand Account hebt duurt het goedkeuren van nieuwe GIFjes meestal maar een paar dagen. Je moet wel een bedrijf hebben voor een Brand applicatie.

1. Maak een account aan via https://giphy.com/join. Gebruik een bedrijfsemail waar jouw bedrijfsnaam in voorkomt (na de @). Dit is erg belangrijk. Voor mij is dat bijvoorbeeld info@strictlydesign.nl

2. Gebruik als username hetgene dat tussen de @ en .nl of .com staat in jouw email adres. Dit is dus jouw bedrijfsnaam. Bij deze email:  info@JouwBedrijf.nl, zou JouwBedrijf de juiste username zijn.

Mocht je al eens een account hebben aangemaakt en een andere username hebben ingevuld, kan je deze onder settings nog wijzigen – maar zorg dat de username klopt met je e-mail!

Gebruik in je username het liefste geen speciale tekens of nummers, behalve als dat in jouw e-mailadres en bedrijfsnaam echt zo voorkomt.

3. Het wachtwoord mag je zelf bedenken.

4. Upload minimaal 5 GIFjes als ‘stickers’. Deze moeten jouw eigendom zijn, je mag niet andermans GIFjes gebruiken. Geef ze minimaal 5 relevante tags, deze tags worden gebruikt om jouw GIFjes te kunnen vinden op Instagram. Wanneer je de GIFjes een voor een upload kan je ze nog specifiekere aparte tags geven. De tags kan je daarna nog wijzigen in je profiel voordat we verificatie aanvragen. Zie de troubleshoot pagina.

Gebruik zoveel tags als je wilt. Hoe meer je er gebruikt, hoe zichtbaarder jouw GIFs worden. Het kan zijn dat jouw GIFjes of Brand Account worden afgekeurd als je provoceerbare woorden gebruikt in de tags of woorden die niet passen bij je GIFjes. Je moet je dus houden aan de Community Guidelines van Giphy en aan de Tagging Best Practices. Lees deze door.

Denk aan zowel Nederlandse als Engelstalige tags! Gebruik Engelstalige tags als je wilt dat veel mensen jouw GIFjes vinden. Gebruik vooral Nederlandse tags als je jouw klanten of NLse doelgroep wilt aanspreken.

Het maakt het voor jou makkelijk tijdens het opzoeken van jouw GIFjes op Instagram als je ze minimaal allemaal 1 dezelfde tag geeft, namelijk een unieke tag met bijvoorbeeld de naam van jouw bedrijf. Als je die tag opzoekt op Instagram, dan vind je al je GIFjes tegelijkertijd. Anders is het soms zoeken tussen verschillende tags, en dat wil je niet. Dit voorkomt ook dat je GIFjes straks niet meer zichtbaar zijn omdat andere GIFjes met dezelfde tag vaker gebruikt worden (Instagram toont maar een maximaal aantal GIFjes per tag, de meest populaire). Gebruik bijvoorbeeld als tag de naam van jouw bedrijf.

5. Nu je een account hebt vul je onder ‘settings’ zoveel mogelijk gegevens over jezelf in. Schrijf in het Engels in ‘about’ kort over je bedrijf, en vul de links van je bedrijfs sociale media in. Vul deze handles en links in volgens de voorbeelden die je ziet staan (@JouwBedrijf voor instagram maar voor Facebook vul je de hele link in https://facebook.com/JouwBedrijf). Gebruik alleen de accounts die bij jouw bedrijf horen!

6. Vul jouw bedrijfswebsite in onder Website. Dit moet de geldige website zijn van jouw bedrijf en jouw bedrijfsnaam in de link hebben, dit is dan bijvoorbeeld https://JouwBedrijf.nl/

7. Kies als Display name jouw bedrijfsnaam. Dit zou voor mij Strictly Design kunnen zijn.

8. Upload een avatar / profielfoto. Gebruik hiervoor een foto van je gezicht of bedrijfslogo. Het beste is een foto die ook terugkomt op jouw website of sociale media.

Nu dat je alles hebt ingevuld, gaan we verificatie aanvragen!

1. Ga ingelogd naar deze link https://giphy.com/apply en volg de stappen. Je kan je aanmelden als Artist account of als Brand account. Wij gaan voor Brand account (dit is heel erg belangrijk).

2. Sommige informatie is al ingevuld, deze kan je laten staan. Gebruik als contact name jouw volledige voor- en achternaam(!) zoals die ook op bijvoorbeeld jouw website te vinden is.

3. Bij ‘social (platform)’ vul je de sociale media in die jouw bedrijf het beste weergeeft – en waar jij het meest actief op bent. Vul de link in volgens het voorbeeld. Vul het in als een correcte link: http://instagram.com/JouwBedrijf. Het liefst heeft jouw social media naam dezelfde naam als je bedrijf.

Bij parent company vul je alleen wat in als jouw bedrijf onder een ander bedrijf valt. Bij locatie kan je de locatie van je bedrijf invullen.

Dubbelcheck alles, vooral als iets onduidelijk is kan je op deze webpagina Giphy’s tips vinden.

Druk op verstuur en nu is het wachten!

Je krijgt een e-mail wanneer jouw account is goedgekeurd. Je kan de goedkeurstatus ook altijd checken via http://www.giphy.com/apply. Het kan zijn dat je geen mail krijgt wanneer je account is afgekeurd. Dus hou deze webpagina goed in de gaten (je moet wel ingelogd zijn). Is je account afgekeurd? Check of je alle stappen goed hebt doorlopen en neem even contact met mij op. Dan kijken we er samen naar. Afkeuring hoeft niet meteen het einde te betekenen. Het maakt het proces wel langer.

Zijn je GIFjes goedgekeurd en staan ze online? Gefeliciteerd! Ik ga je nu een tip geven die zoveel mensen en klanten van mij vergeten.

Market jouw GIFjes! Vertel je volgers om de zoveel weken dat jij je eigen GIFjes hebt, en dat zij die ook kunnen gebruiken. Vertel ze onder welke tags deze het beste te vinden zijn. Vaak zie ik dat Instagrammers GIFjes steeds minder gebruiken, omdat anderen ze ook niet gebruiken. Maar dat is toch helemaal jammer! Gewoon consistent gebruiken en marketen dus.

Heb je problemen met het uploaden van de GIFjes en krijg je bijvoorbeeld een error melding? Het kan zijn dat je teveel tags hebt toegevoegd. Verwijder er een aantal en probeer het opnieuw. Het kan ook zijn dat alhoewel Giphy aangeeft dat het GIFje niet is geüpload, ze wel op je profiel staan. Klik rechtsboven op jouw profiel en kijk of de GIFjes toch zijn geüpload.

Wat ook kan helpen:

-Haal het GIFje dat niet wil uploaden door de Ezgif resize tool. Verklein het GIFje tot bijvoorbeeld onder de 20MB en probeer opnieuw
-Verwijder de cookies van je browser en probeer opnieuw
-Probeer het op een later tijdstip nogmaals

Kan je niet vinden waar je de tags later nog kan aanpassen per GIFje? Ga naar je profiel, klik op een GIFje en ga met je muis over het GIFje heen. Je ziet nu in een hoek een potloodje. Daarmee kan je de tags later nog aanpassen.

GIFjes op afstand opnemen

Kies een egale achtergrond met maar 1 kleur dat goed met jou contrasteert. Een goed belichte witte muur is vaak het beste. Mocht je heel licht haar hebben of per se witte kleding willen dragen, kies dan een lichtblauwe of bijvoorbeeld groene muur. Kies nooit voor een donkere muur.
 
Trek geen kleding aan in dezelfde kleur als de muur.
 
Onthoud dat het GIFje wordt zoals jij hem opneemt. Als jouw armen uit beeld verdwijnen, verdwijnen ze ook bij het GIFje. Film bijvoorbeeld goed je torso en je hoofd, en zorg ervoor dat niks wordt afgesneden. Mocht je je hele lichaam willen filmen (voor een gave karate kick bijvoorbeeld), draai je camera dan 90 graden en film verticaal. De grond moet dan dezelfde kleur hebben als de rest van de achtergrond (de muur). Dit kan je oplossen door een doek op te hangen dat doorloopt op de grond.
 
Gebruik een camera die in een goede kwaliteit kan filmen. Het liefst in HD, 1080p of hoger. Gebruik een echte camera, de camera’s van mobiele telefoontjes zijn niet altijd goed om elk detail op te nemen.
 
Zet de camera op de juiste (oog)hoogte, zodat er geen vervorming is van jou in de video. Film bijvoorbeeld niet jezelf vanuit onderen.
 
Gebruik goede egale verlichting zodat er geen schaduwen in beeld te zien zijn. Ga bijvoorbeeld buiten voor een witte muur staan als dat kan, of ergens waar er veel daglicht is van verschillende kanten. Zorg ervoor dat je geen licht hebt dat van achter jou vandaan komt! Geen tegenlicht.
 
De camera moet stilstaan, dus zet deze bijvoorbeeld op een statief, plank of in een kast. Hij mag niet bewegen.
 
Je mag zoveel shots opnemen als je wilt. Ik kan ze zelf bijknippen, of jij doet dat. Ik kan ook voor jou de beste GIFjes kiezen als je dat wilt. Dan kan je meerdere opties / filmpjes opsturen.